Τρίτη 11 Μαρτίου 2014

e-Παράβολο: Εξυπηρέτηση του πολίτη; Απλούστευση διαδικασιών; Ή απλά ακόμα ένα δωράκι στις τράπεζες;

Του Δημήτρη Α. Καραθανάση*

Ελέω ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και απλούστευσης διαδικασιών θεσπίστηκε το «πρωτοποριακό» για τα ελληνικά δεδομένα e-παράβολο.
Ως εδώ καλά. Για να δούμε όμως τι κέρδισε ο πολίτης και τι κέρδισε το κράτος…
Τα παράβολα τα οποία απαιτούνταν να προμηθεύεται ο πολίτης έως το 2013 από τα γκισέ των ταμείων της εφορίας, πλέον θα πρέπει να τα προμηθεύεται από τις τράπεζες.
Δηλαδή το κράτος φρόντισε να “γλιτώσει” ο πολίτης από την ταλαιπωρία στην εφορία, και να εμπλακεί σε μια νέα ταλαιπωρία αυτή τη φορά στα γκισέ των τραπεζών. Όσο να ’ναι είναι κάποια “πρόοδος”.
Το υπουργείο οικονομικών λοιπόν κατά τα λεγόμενά του κέρδισε 200-300 υπαλλήλους που από τα γκισέ των ταμείων θα μεταφερθούν σε άλλα τμήματα για να ενισχύσουν τον ελεγκτικό μηχανισμό. Και πάλι καλώς.
Το πράγμα όμως δυστυχώς δεν σταματάει εδώ, και τελικά δεν ξέρω ποιον τελικά εξυπηρετεί ΚΑΙ αυτή η καινοτομία. Γιατί:
• Αφού ο πολίτης πληρώσει στην τράπεζα το e-παράβολο, θα του παραδοθεί ένα αποδεικτικό με έναν κωδικό
• Αυτό το έγγραφο θα πρέπει να το προσκομίσει στην υπηρεσία για την οποία κόπηκε το παράβολο.
• Κατόπιν ο υπάλληλος θα πρέπει να μπεί στο taxisnet για να καταχωρήσει τον κωδικό του e-παραβόλου, ώστε να δεσμεύσει υπερ του δημοσίου το ποσό που κατατέθηκε στην τράπεζα.
Εδώ εγείρονται κάποια ερωτήματα που προφανώς κανείς δεν μπορεί να απαντήσει.
Το κράτος αφαιρώντας 200 υπαλλήλους από τα ταμεία των εφοριών κέρδισε 398.400 εργατοώρες το χρόνο. Επιβάρυνε όμως κατά πολύ όλες τις άλλες υπηρεσίες του που θα πρέπει να μπούν στο taxisnet για να δεσμέυσουν τα ποσά μία φορά για ΚΑΘΕ ΠΑΡΑΒΟΛΟ. Και αυτό γιατί ο κάθε υπάλληλος θα πρέπει να ξοδεύει 3-4 λεπτά χρόνου για κάθε καταχώρηση παραβόλου (ανάλογα και με την ταχύτητα του δικτύου που διαθέτει η υπηρεσία του). Συνεπώς αν πρέπει κάθε χρόνο να καταχωρούνται κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ή κάποια εκατομμύρια παράβολα, ο χρόνος που επιβαρύνθηκαν όλες οι υπηρεσίες είναι ίσως να αντιστοιχεί σε περισσότερους από 200 υπαλλήλους.
Τι ακριβώς κέρδισε λοιπόν ο πολίτης από αυτή την καινοτομία από τη στιγμή που θα στήνεται στις ουρές των τραπεζών (αν δε διαθέτει e-banking) αντί για τις ουρές της εφορίας;
Τι ακριβώς κέρδισε το ελληνικό δημόσιο από προσωπικό τη στιγμή που οι εργατοώρες που θα ξοδεύει από εδώ και πέρα ίσως να είναι και περισσότερες από πριν;
Επίσης από τη στιγμή που πληρώνει ο πολίτης στην τράπεζα το παράβολο μέχρι να το δεσμεύσει υπέρ δημοσίου ο υπάλληλος της υπηρεσίας στην οποία απευθύνεται, ποιος καρπώνεται την υπεραξία της συγκεκριμένης κατάθεσης; Το κράτος; ή μήπως οι τράπεζες;
Και τελικά για ποιο λόγο δεν προχωράμε στην ηλεκτρονική πληρωμή του παραβόλου ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ στην υπηρεσία που απευθυνόμαστε μέσω πιστωτικής, χρεωστικής, ή προπληρωμένης κάρτας που διαθέτει ο καθένας μας, ή ΑΚΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ με απευθείας χρέωση του φορολογικού λογαριασμού του πολίτη;
Ηλεκτρονική διακυβέρνηση αλά Ελληνικά…

* Δημήτρης Α. Καραθανάσης
Μηχανικός Πληροφορικής Τ.Ε.
Ηλεκ/γος Μηχ/κος Τ.Ε.
Επιχειρησιακός Υπεύθυνος Δικτύων & ΣΥΖΕΥΞΙΣ Π.Ε. Κοζάνης
Προϊστάμενος Τμήματος Σχεδιασμού & Υποστήριξης Συστημάτων Φορέων
Πρόεδρος Συλλόγου Υπαλλήλων Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας

3 σχόλια:

  1. Από τη στιγμη που τοσο οι εισπράξεις όσο και οι επιστροφές δόθηκαν από τις εφορίες στις τράπεζες δημιουργούνται καθημερινά προβλήματα και τεράστιες καθυστερήσεις διότι οι τράπεζες εισπρατουν κ οι εισπράξεις εμφανίζονται στο taxis σε διαστήματα που κυμαίνονται από 3 ημέρες εως και ένα μήνα!!!! μετά την είσπραξη , οι επιστροφές αντιστοιχα αργούν εως και τρεις μήνες πολλές φορές! Τι γίνεται και ποιοι εκμεταλλεύονται αυτά τα χρήματα για τα εν λογω διαστήματα; η απαντηση είναι γνωστή! Επίσης με τις νέες βολικές ταυτοτητες πληρωμής δεν ήταν λιγες οι φορές που πολίτες πλήρωσαν ΦΠΑ η φορο εισοδήματος και οι τράπεζες κράτησαν τα χρήματα για αποπληρωμή δόσης δανείου αφήνοντας εκτεθειμένους τους ανυποψίαστους πολίτες! Επίσης τα πάσης φύσης πρόστιμα που πληρώνονται από επιχειρήσεις μπορεί να περάσουν από τις τράπεζες στο taxis μετά από μήνες με αποτέλεσμα οι εφορίες να βαιβεωνουν ολόκληρο το ποσο του προστίμου και οταν οι επιτηδευματίες ενημερώνονται για αυτή την οφειλή να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα και πολλαπλάσιος φόρτος εργασίας για τους υπαλλήλους για να διορθωθούν όλα αυτά τα εσκεμενα λάθη από ότι αν συνέχιζαν να γίνονται αυτές οι διαδικασίες όπως πριν τον υποτιθέμενο εκσυγχονισμο των διαδικασιών και την ευγενική παραχώρηση πόρων του κράτους στις τράπεζες για άλλη μια φορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι γεγονός ότι όλα αυτά έχουν να κάνουν με μια συγκεκριμένη λανθασμένη κατά ένα μέρος, φιλοσοφία.
    Δηλαδή έχουμε ένα κράτος όπου στη λογική της φιλελευθεροποίησης των πάντων,αποδομεί κάθε είδους παροχή προς τους πολίτες, από τις βασικότερες που έχουν να κάνουν με την υγεία,παιδεία κλπ,μέχρι και το θέμα της εξυπηρέτησης του πολίτη που πλέον περνάει στα ψιλά γράμματα.
    Εννοείτε ότι το κράτος λειτουργώντας προσχηματικά και χωρίς σχέδιο πολλές φορές, παραδίδει βορά στον ιδιωτικό τομέα ένα μεγάλο κομμάτι της δικής του λειτουργίας, χωρίς να είναι τελικά αποτελεσματικότερος αυτός ο τρόπος.
    Επειδή κάποιοι στο αντίλογο θα αναφερθούν στις ενδογενής αδυναμίες του δημοσίου που δυστυχώς λειτουργούσε σε ορισμένες περιπτώσεις αντιπαραγωγικά και ότι σήμερα με την τεχνολογία υποτίθεται ότι βελτιώνουμε αυτά τα προβλήματα,εκτιμώ τα εξής:
    Έτσι όπως πάμε κινούμενοι με πρόθεση αλλαγής των πάντων από την μια μέρα στην άλλη, θα γίνουν πολλά λάθη και πέραν από τις σκοπιμότητες που αναφέρθηκαν προηγουμένως,ο πολίτης θα είναι συνεχώς ζημιωμένος.
    Σήμερα για παράδειγμα πολλοί φορολογούμενοι πάνε στην εφορία για κάποια οικονομική συναλλαγή,την οποία καλούνται να ολοκληρώσουν με πληρωμή αυτής εκτός Δ.Ο.Υ.
    Δηλαδή γίνεται όλη η δουλειά εκεί(ΔΟΥ) και αντί ο πολίτης να κρατάει διπλότυπο,τρέχει με την ταυτότητα οφειλής στις τράπεζες στημένος σε άλλη μια ουρά, εκεί για να πληρώσει άρον άρον το ποσό, μην τυχόν και μπουν προσαυξήσεις την επόμενη μέρα.
    Τελικά σε επίπεδο οικονομίας οι εργατοώρες (υπαλλήλου ΔΟΥ-υπαλλήλου τραπ/ζας-φορολογούμενου κλπ) που σπαταλώνται είναι πολύ περισσότερες από πριν.
    Μάλλον ο κύριος θεοχάρης πρέπει να ξαναδιδαχθεί τις οικονομίες και αντιοικονομίες κλίμακας.
    Η ουσία είναι ότι όλα αυτά δεν γίνονται έτσι αμέσως με τακτικές του ποδαριού πολλές φορές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δυστυχώς οταν οι αποφάσεις παιρνονται σε κλίμα πανικου χωρίς κανέναν απολυτως σχεδιασμο και γράφονται στο ποδι αυτά είναι τα αποτελεσματα! Επίσης όλοι οι νόμοι κ οι ΠΟΛ που εκδίδονται από ότι ακουγεται είναι αυτολεξεις μεταφράσεις από ξενόγλωσσα κειμενα για αυτό κ δεν μπορεί κανείς τελικά να καταλάβει τι ισχύει , τι όχι, από ποτέ ισχύει αυτό που νομίζουμε ότι ισχύει και τελικά τι θελει να πει ο ποιητής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.