Παρασκευή 1 Ιουνίου 2012

Το Management στην πρόσληψη προσωπικού

Της Δόμνας Γκίνη, Project Manager

Βασικός παράγοντας στην ανάπτυξη και στην μετέπειτα ανοδική πορεία της κάθε επιχείρησης (είτε Δημόσιας είτε Ιδιωτικής, ή οργανισμού),αποτελεί το στοιχείο «Άνθρωπος», όπου θεωρητικά, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που ¨γεννάει¨ τους οργανισμούς/ επιχειρήσεις, βοηθάει στο να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που κάνει την διαφορά, είναι το πιο ζωτικό στοιχείο της κάθε επιχείρησης. Η τεχνολογία και το κεφάλαιο μπορούν να αποκτηθούν με ποικίλους τρόπους.
Η κάθε επιχείρηση/ οργανισμός πριν από οποιαδήποτε πρόσληψη οφείλει, να έχει προβεί πρώτα στην ολοκλήρωση της καταγραφής των αναγκών για την κάθε θέση, όπου καλείται να επιλέξει τον πλέον κατάλληλο από πλευράς γνώσεων και ικανοτήτων, οι οποίοι να θέλουν να προσφέρουν στην επιχείρηση, παρέχοντάς τους αμοιβές σύμφωνα με τη δυνατότητά της αλλά και σύμφωνα με τα όσα ισχύουν στην αγορά. Πάντα, όμως, υπάρχει η περίπτωση μιας αποτυχημένης πρόσληψης, το κόστος της οποίας είναι ιδιαίτερα σημαντικό, δεδομένου ότι η διαπίστωσή της γίνεται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Το κόστος αυτό αναλύεται σε όρους σπατάλης του χρόνου για την προσέλκυση και επιλογή, ένταξη, εκπαίδευση και ενημέρωση του εργαζομένου, προσαρμογής του στις απαιτήσεις της θέσης αλλά και σε όρους ψυχολογικής επιβάρυνσης στην περίπτωση μιας αποτυχημένης και λανθασμένης επιλογής.
Σε μια ευέλικτη επιχείρηση υπάρχει ένας ολιγομελής πυρήνας μόνιμου προσωπικού, ο οποίος κατευθύνει ένα πολυπληθές σύνολο συνεργατών μη εξαρτημένης σχέσης εργασίας (non-employee management). Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά αυτό το μοντέλο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή του πυρήνα. Συγκεκριμένα, η συμβατότητα με την κουλτούρα και τα άτομα της επιχείρησης φαίνεται να παίζει πιο σημαντικό ρόλο από την εξοικείωση με το αντικείμενο της εργασίας.
Βασική προϋπόθεση στην διαδικασία επιλογής του προσωπικού, γίνετε σύμφωνα με μερικές από τις βασικές στρατηγικές του management έτσι ώστε να μπορέσουμε να ¨σπάσουμε¨ τον φλοιό της ριψοκίνδυνης επιλογή που οδηγεί στην πρόσληψη ενός ανεπαρκή εργαζόμενου. Το management λοιπόν:
• Εισάγει και διαμορφώνει την πολιτική προσωπικού του οργανισμού/ επιχείρησης, σε συμφωνία πάντα και υπό την έγκριση του ανώτατου management.
• «Συμβουλεύει» τα διοικητικά στελέχη (με βασικούς κανόνες πρόσληψης και δημιουργία νέων αξιοκρατικών κριτηρίων).
• Προσφέρει υπηρεσίες που υπόκεινται καθαρά σε θέματα προσωπικού (προσλήψεις, αποχωρήσεις, εκπαίδευση, πρόσθετες παροχές, θέματα πρόσθετης περίθαλψης κ.α.)
• Ελέγχει και παρακολουθεί κατά πόσο οι ιεραρχικές και επιτελικές υπηρεσίες συμμορφώνονται και τηρούν την καθορισμένη πολιτική της εταιρίας μέσω της αξιολόγησης του κάθε εργαζόμενου.
• Με το σύστημα επαναπληροφόρησης που διαθέτει δίνει την δυνατότητα στους Υφιστάμενους να γνωρίζουν ποια είναι τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία ενός εργαζόμενου
• Για την μεθοδολογία αποτελεσματικής επιλογής ανθρώπινου δυναμικού το management απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και εστιάζει στα εξής:
- Βασικά κριτήρια & τρόποι επιλογής προσωπικού
- Συνέπειες ακατάλληλης ή πρόχειρης επιλογής υποψηφίων
- Πηγές αναζήτησης κατάλληλων υποψηφίων
- Που και πώς απευθυνόμαστε στην αγορά εργασίας;
- Πώς προσελκύονται οι δυναμικοί υποψήφιοι;
- Προσδιορισμός χαρακτηριστικών του κατάλληλου υποψήφιου
- Καθορισμός προδιαγραφών θέσης & κριτηρίων επιλογής
- Ρόλος περιγραφής & αξιολόγησης θέσης
- "Προφίλ" θέσης – ατόμου
- Εσωτερική & εξωτερική κάλυψη αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό
- Η σημασία της σωστής προετοιμασίας και τι περιλαμβάνει
- Πως αναλύεται και γίνεται η επεξεργασία του (screening)
- Ποια θεωρούνται κατάλληλα για την επόμενη φάση της επιλογής
- Τι πρέπει να περιλαμβάνει η αίτηση επιλογής
- Τεστ (ικανοτήτων, γνώσεων, προσωπικότητας κλπ).
- Χρήση και χρησιμότητά τους. Υπέρ και κατά
- Συνέντευξη (σκοπός, τύποι, τεχνικές, διαδικασία προετοιμασίας & διενέργειας)
- Ποιες τεχνικές αποτελεσματικότερων συνεντεύξεων χρησιμοποιούμε;
- Κίνδυνοι επιλογέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.